Thariqat
merupakan bagian terpenting daripada pelaksanaan syariat Islam di
bidang Tasawuf. Mempelajari ilmu Tasawuf dengan tidak mengetahui dan
melakukan thariqat dianggap sia-sia.
Prof.
Haji Aboe Bakar Aceh dalam bukunya “Syariat, Ilmu Fiqih menurut
Thariqat Qadiriah” menjelaskan : “Dalam ajaran tasawwuf diterangkan
bahwa syariat itu hanya peraturan belaka, sementara thariqat merupakan
perbuatan untuk melaksanakan syariat itu. Apabila syariat dan thariqat
sudah dapat dikuasai, maka lahirlah hakikat yang tidak lain adalah
memperbaiki hal ihwal (lahiriah yakni akhlak yang mulia).
Menurut Imam Al-Ghazali, “Thariqat adalah sebagian perjalanan syariat batiniah.”Walau
bagaimanapun untuk menjalani thariqat, menurut Imam Malik dan Imam
Al-Ghazali, memerlukan kekuatan di bidang ilmu syariat terutama di
bidang Usuluddin (Tauhid).
Kelebihan ilmu thariqat amat banyak. Menurut Imam Al-Ghazali di dalam kitabnya Al-Munkizu Minadh-dhalalah bahwa kelebihan
ilmu thariqat itu akan menjadikan seseorang yang menjalaninya mempunyai
akhlak yang mulia (lahir dan batin) menepati akhlak nabi.
Kata Syeikh Ahmad Al-Rafaie : “Tidak ada jalan yang lebih mudah menghampiri diri dengan Allah kecuali melalui thariqat.”
Kata Syeikh Syed Muhammad Saman, “Orang
yang bersusah payah dan bersungguh-sungguh menempuh jalan riadhatun
nafsi (latihan melawan nafsu) dia akan mencapai derajat yang tinggi di
sisi Allah.
Demikian kelebihan-kelebihan batin yang disebut di dalam kitab Sirrus Salikin tentang kelebihan thariqat. Sementara kelebihan zahariah pula ialah yang
menjalani ilmu thariqat ia akan mendapat kekuatan ukhwah, mendapat
pertolongan Allah dari tantangan musuh, menjadikan dia taat kepada
pimpinan, gigih berjuang dan berkorban dan sebagainya.
Ini dibuktikan oleh kajian oleh pihak musuh Islam tentang sebab-sebab kekuatan umat Islam dahulu,
sedangkan pada lahirnya mereka kelihatan lemah di bidang material, tapi
susah untuk dihancurkan dan dijajah diri, akal dan jiwa mereka.
Laurens
Of Arabian salah seorang orientalis dunia, telah membuat kajian tentang
sebab-sebab kekuatan umat Islam dan didapati bahwa kekuatan umat Islam
adalah karena di barisan hadapannya adalah terdiri daripada ahli-ahli
tasawuf dan ahli-ahli thariqat. Mereka adalah orang yang paling gigih menentang penjajahan dan menangkis kepura-puraan yang ditaburkan oleh musuh-musuh Islam.
Laurens
telah membuktikan hujjahnya dengan sejarah bagaimana gerakan Thariqat
Idrisiah di Maghribi (Maroko) berjaya merebut kemerdekaan daripada
penjajah.
Raja-raja kerajaan Osmaniah dan para tentaranya adalah terdiri daripada ahli-ahli thariqat.
Mereka berkhalwat beberapa hari sebelum keluar berperang. Selain
daripada itu pihak orientalis di atas arahan pihak kolonial telah
menyelidik juga thariqat-thariqat, Idrisiah di Libya, thariqat Hatimiah
di Swedia dan lain-lain di beberapa negara Islam, termasuk Kepulauan
Melayu oleh Snouck Hurgronje orientalis Belanda di Indonesia.
Hasil
kajian dan laporan yang diberikan kepada pemerintah kolonial itulah
yang menyebabkan lahirnya kecurigaan terhadap gerakan thariqat dalam
Islam.
Laurens
Of Arabian telah diarahkan supaya menyelidik ke dalam masyarakat Islam
dengan menyamar sebagai ulama dan mendalami ilmu Islam di Mekkah dan
Mesir (Al-Azhar) dan ia bertemu dengan ratusan ulama yang besar dan
masyhur membicarakan tentang cara untuk mentamadunkan umat Islam di segi
kemajuan dunia seperti tamadun barat serta ia menyebarkan fahaman
supaya umat Islam tidak terikat dan tidak fanatik kepada aliran
mazhabiah.
Pihak
penjajah memandang gerakan thariqat berbahaya kepada mereka. Untuk
menyekat dan menghapuskannya, Prof. Haji Abu Bakar Aceh dalam bukunya
Syariat telah mendedah kan punca timbulnya ordinan’s guru 1925 di
Indonesia.
Melalui
ordinan’s itu katanya, bagi guru-guru agama yang hendak mengajar agama
terutamanya bidang thariqat hendaklah mendaftarkan diri dan mendaftarkan
sekaligus kitab-kitab yang hendak diajarkan.
Sementara di negara-negara Asia Timur pula Laurens
Of Arabia mengupah seorang ulama yang anti mazhab dan anti thariqat
supaya menulis sebuah kitab menyerang thariqat. Kitab tersebut
diterjemahkan ke dalam berbagai bahasa dan dibiayai oleh pihak
pertubuhan orientalis.
Akibatnya
kerajaan Arab Saudi setelah diambil alih oleh pemimpin yang bermazhab
dan berakidah Wahabiah telah mengharamkan tasawuf dan thariqat sedangkan
di situlah (Mekkah dan Madinah) mulanya menjadi pusat gerakan thariqat.
Aliran
paham anti tasawuf dan thariqat itu telah menguasai di pusat-pusat
pengajian di timur tengah dan pusat pengajian di Eropa sehingga para
pelajar termasuk di negara ini yang sekarang ini telah bergelar ulama,
telah mengikut aliran itu.
Selain
menggunakan media massa (buku dan majalah) untuk menghapuskan thariqat
sufi, pihak musuh Islam juga menggunakan berbagai-bagai cara lain,
diantaranya mereka menciptakan thariqat palsu yang sesat dan menyelundupkan ejen-ejen mereka ke dalam gerakan thariqat.
Ejen-ejen
mereka itulah yang mendakwa kononnya mendapat wahyu, dilantik menjadi
nabi, menjadi Nabi Isa, Imam Mahdi dan sebagainya. Di antaranya yang
jelas kepada kita ialah gerakan Qadiani, Bahai, Ismailiah di India
pimpinan Agha Ghan dan lain-lain.
Seorang
penulis barat A. J. Quine I dalam novelnya The Mahdi tentang bagaimana
dua badan perisik dunia mewujudkan Al-Mahdi palsu untuk merusakkan
keyakinan umat-umat Islam terhadap Al-Mahdi yang sebenarnya yang disebut
oleh Nabi Muhammad SAW akan muncul di akhir zaman.
Gerakan
thariqat palsu (sesat) telah dikembangkan di seluruh dunia dan ini
menjadi alasan bagi ulama anti thariqat untuk menguatkan hujjah mereka
bahwa thariqat bukan dari ajaran Islam termasuk bertawassul itu suatu perbuatan syirik.
Gerakan
thariqat sesat itu tidak mustahil datang (tersebar) di negara kita
seperti mana yang kita dapati timbulnya sewaktu gerakan dakwah sedang
berkembang dengan pesat, seperti mana berlaku di Johor oleh Abu Bakar
Bapu, Thariqat Cripto, Thariqat Tukang Kayu dan lain-lain sehingga
merusakkan thariqat yang sebenarnya.
Akibat
daripada itu pihak jabatan-jabatan agama telah melakukan penyelidikan
ke atas thariqat yang sesat itu kemudian membuat kesimpulan menyalahkan
semua thariqat-thariqat yang ada termasuk yang haq (benar).
Kalau
pihak tertentu membuat kesimpulan mendakwa aliran thariqat semuanya
sesat, bagaimana hendak kita hukumkan kepada ulama-ulama dahulu yang
mengasaskan dan mengamalkan thariqat seperti Imam Al-Ghazali (Thariqat
Al-Ghazaliah), Syeikh Abdul Qadir Jailani (Thariqat Qadiriah), Syeikh
Abu Hasan Asy-Syadzily (Thariqat Syaziliah), Syeikh Bahauddin
Naqsyabandi (Thariqat Naqsyabandiah) dan thariqat lainnya seperti
Rifa’iyah, Ahmadiyah, Dusuqiyah dan lain-lain sebanyak lebih dari 40
buah thariqat ?
Kalau
didapati kesalahan dari segi pelaksanaan oleh khalifah atau syeikh
thariqat yang kemudian (mutaakhirin) ini, itu adalah kelemahan pribadi,
disebabkan kejahilannya. Maka tidak sepatutnya diambil kesimpulan
mengharamkan thariqat yang sebenar, sama seperti menuduh pengasasnya
juga sesat, sedang mereka terdiri daripada orang-orang shaleh dan para
Wali Allah.