Zuhud yang sebenar
Apakah tanda-tanda zuhud? Adakah zuhud hanya untuk orang-orang tertentu?
Apakah tanda-tanda zuhud? Adakah zuhud hanya untuk orang-orang tertentu?
Sidi
Syeikh berkata : AZZUHDU AN TAMLIKADD DUNYAA FATA'UFFA MINHA'.
Bermaksud: 'Zuhud ialah engkau memiliki dunia kemudian engkau menahan
diri daripada terkesan dengannya'. Zuhud merangkumi pelbagai aspek
seperti pemakanan,pakaian,perbelanjaan,pekerjaan,dan sebagainya. Tetapi
ada juga perkara2 yang tidak termasuk dalam lingkungan zuhud .Sebagai
contoh, pencarian ilmu,rahmat & hidayah. Rasulullah pernah berdoa:
'ROBBI ZIDNII 'ILMAN'. Bermaksud: 'Wahai Tuhanku!Tambahkanlah ilmu
kepadaku'. Rasulullah juga pernah berdoa: 'ROBBANAA AATINA MIN LADUNKA
ROHMATAN'. Bermaksud: 'Wahai Tuhanku!Kurniakanlah kami Rahmat dari
sisi-Mu'. Begitu juga dengan hidayah,tidak perlu zuhud padanya ,
persoalannya
adakah erti zuhud ialah meninggalkan segala perkara yang ada kaitan
dengan dunia? Adakah kalau selama ini kita yang kaya raya ini harus
meninggalkan segala harta benda lalu mengambil barang sekadar keperluan
kita sahaja? Dan adakah kalau selama ini kita memakai pakaian yang
mahal, bermutu tinggi dan cantik lalu apabila kita mengenal erti zuhud
lalu kita menukarkan trend pakaian kita kepada pakaian-pakaian yang
serba murah,lusuh dan compang-camping? Dan adakah kalau selama ini kita
merasai hidangan yang lazat dan berkhaziat lagi penuh gizinya,tetapi
setelah mengenal arti zuhud kita hanya sekadar memakan makanan yang
hanya cukup untuk mengganjal perut saja? Apakah...Apakah...Apakah....!
Apakah itu yang dimaksudkan dengan zuhud? Siapakah yang lebih arif
dengan arti zuhud ini? Apakah kita yang belajar ilmu agama semuanya
benar-benar mengenali istilah atau makna zuhud? Atau apakah kita
memahami istilah zuhud sekadar mengikut pemahaman yang ada dalam diri
kita saja tanpa perlu merujuk kepada istilah zuhud yang sebenarnya?
Mungkinkah kalau ditanya tentang arti zuhud yang sebenarnya, kita akan
menuding jari kepada para ulama' yang mewarisi tugas-tugas para anbia'.
Tetapi kadang-kadang apabila kita melihat kepada barisan ulama' pewaris
anbia' ini, kadang2 kita melihat mereka memakai pakaian-pakaian yang
kadang-kadang jauh lebih mewah dan mahal daripada yang kita pakai . Apa
maksud disebalik semuanya ini ? Mereka amat mengerti dan tahu tentang
arti zuhud tetapi pada masa yang sama seolah-olah mereka menyalahi arti
zuhud ! Oleh itu, perkara ini kalau tidak memahami dengan baik dan
betul,tentu sekali akan memusingkan kepala otak kita bahkan memeningkan
kalian.
Lihatlah bagaimana pula kisah
Sidi Abu Hassan Syazuli dengan salah seorang anak muridnya. beliat
bertanya Sidi Abu Hasan As-Syazuli kenapa beliau yang senntiasa saja
memakai pakaian yang mewah, sedangkan beliau salah seorang daripada
Waliyullah yang bertaraf Qutub. Lelaki penanya itu hanya memakai pakaian
yang lusuh supaya ia dikenali sebagai seorang yang zuhud. Jawab Sayyidi
Abul Hasan As-Syazuli: 'LIBAASUKUM HAAZAA YAQUULU INNALLAAHA FAQIIRUN
WA LIBAASUNAA HAAZAA YAQUULU INNALLAAHA GHONIYYUN...JAMIILUN YUHIBBUL
JAMAAL'... Bermaksud: 'Pakaian kamu (yang lusuh ) ini menyatakan bahawa
Allah Ta'ala itu miskin dan pakaian(mewah)aku ini pula menyatakan
bahawasanya Allah Ta'ala itu Maha Kaya dan Maha Cantik serta sukakan
yang cantik-cantik'. Rasulullah juga pernah bersabda: 'INNALLAAHA
YUHIBBU AN YURAA ATHARA NI'MATIHII 'ALAA ABDIHII'. Bermaksud:
'Sesungguhnya Allah Ta'ala suka jika diperlihatkan kesan nikmat-Nya ke
atas hamba-Nya'. Allah Ta'ala berfirman: 'YAA AYYUHARRUSULU KULUU MIN
TOYYIBAAT MAA ROZAQNAAKUM'. Bermaksud: 'Wahai para Rasul!Makanlah
daripada rezeki yang baik2 yang telah Kami kurniakan kepadamu' Allah
Ta'ala berfirman: 'YAA AYYUHALLAZIINA AAMANUU KULUU MINAT TOYYIBAATI MA
ROZAQNAAKUM'. Bermaksud: Wahai orang-orang yang beriman ! Makanlah
daripada rezeki yang baik-baik yang telah Kami kurniakan kepada kamu'.
Itu ialah perintah daripada Allah Ta'ala yang mana Allah s.w.t menyuruh
kita makan makanan yang baik-baik,malah yang terbaik. Perkataan
'TOYYIBAAT ' tidak bermaksud makanan yang halal semata-semata bahkan
makanan yang terbaik. Allah Ta'ala berfirman lagi: 'YAA BANII AADAMA
KHUZUU ZIINATAKUM 'INDA KULLI... MASJIDIN'. Bermaksud: 'Wahai anak-anak
Adam! Pakailah pakaianmu yang indah di setiap(memasuki)masjid'... Itu
ialah saranan daripada Allah Ta'ala kepada hamba-hamba-Nya. Allah s.w.t
menyuruh kita memakai pakaian indah-indah !
Cuba
kita tengok pula kenderaan Rasulullah s.a.w . Rasulullah menunggang
kuda yang terbaik pada zaman baginda.Pedang-pedang yang digunakan oleh
Rasulullah s.a.w semasa perang juga adalah pedang yang terbaik contohnya
, Pedang Zul-Fiqar yang bertatahkan batu permata. Rasulullah s.a.w
pernah memakai kain burdah dari Yaman. Seorang sahabat Rasulullah s.a.w
yang bernama Sayyiduna Abdul Rahman Bin Auf,salah seorang sahabat
Rasulullah yang bergelar jutawan telah memuji seraya berkata : Wahai
Rasulullah: 'MAA AJMALA HAAZIHIL BURDAH'. Bermaksud: 'Alangkah indahnya
kain burdah ini'. Kain burdah Yaman ini tentulah mahal sebab ianya
merupakan barangan yang cantik biasanya yang mahal dan bermutu tinggi.
Kain burdah Rasulullah begitu mahal,diimport dari Yaman itu adalah
sebahagian contoh menunjukkan Rasulullah s.a.w juga memakai pakaian yang
mahal dan berkualiti. Bagaimana pula syarat-syarat supaya kita dapat
menjadi seorang yang zuhud .
Terdapat dua syarat mengikut kalam Sidi Syeikh .Iaitu :
1) Memiliki harta sendiri. 2) Harta yang dimiliki mestilah bernilai.
Sekirannya
syarat tersebut tidak sempurna maka tidak dinamakan zuhud. Cuba kita
lihat pada diri kita , Siapakah diri kita yang sebenarnya? Adakah kita
memiliki atau dimiliki? Sebenarnya,kita dimiliki ! Kita adalah 'AABDUN
MAMLUUKUN'. Hamba yang dimiliki oleh Allah Ta'ala! bukankah demikian?
bila kita sendiri dimiliki, berarti kita tidak akan memiliki lagi.
Bukankah segala harta benda yang kita gunakan semasa di dunia ini
semuanya pinjaman kesemuanya. Apabila semua harta benda berbentuk
pinjaman,ini bererti ia bukan menjadi hak yang mutlak kita! Maknanya,
syarat zuhud yang pertama kita tidak mampu memenuhinya lagi. Rasulullah
pernah bersabda: 'ADDUNYAA LAA TAZINU 'INDALLAAHI JANAAHA BA'UUDHOH'.
Bermaksud: 'Dunia ini langsung tidak menyamai berat sebelah sayap seekor
nyamuk di sisi Allah Ta'ala'. Kita tidak memiliki dunia dan ia sendiri
worthless.Bila jadi begini,bermakna kita sudah kehilangan kedua-dua
syarat tersebut. Apabila sudah tidak sempurna kedua-dua syarat tersebut
,maka Syeikh Mukhtar berkata: 'LAA ZUHDA FID DUNYAA'. Bermaksud: 'Tidak
ada zuhud sama sekali di dunia'. Karena apa? Kerana kita tidak memiliki
apa-apa pun di atas muka dunia ini kerana kita sendiri dimiliki dan
segala harta benda yang digunakan adalah pinjaman semuanya. Dan dunia
tidak bernilai langsung di sisi Allah Ta'ala melainkan sebelah sayap
nyamuk saja.
Zuhud bukan meninggalkan
dunia tetapi mengambil dunia kesemuanya tetapi dalam masa yang sama
tidak meletakkan dunia di dalam hati bahkan di tangan kita. Dunia bukan
di hati, tetapi dalam gengaman tangan. Rasulullah pernah bersabda: 'IZAA
SA'ALTUMUL JANNATA FAS'ALUL FIRDAUSAL A'LAA'... Bermaksud: 'Apabila
kamu memohon(kepada Allah Ta'ala) akan syurga-Nya,maka pohonlah Syurga
Firdaus yang tertinggi'. Cuba kita lihatlah bagaimana saranan Rasulullah
kepada umat beliau supaya memohon syurga yang tertinggi
darjatnya,bukannya berzuhud dalam soal memohon ganjaran dan balasan
daripada Allah Ta'ala. Allah Ta'ala s.w.t telah berfirman:... 'WABTAGHI
FII MAA AATAAKAL LOOHUD DAAROL AAKHIROTA WALAA TANSA NASIIBAKA MINAD
DUNYAA'... Bermaksud: 'Dan carilah pada apa yang telah dianugerahkan
kepadamu(kebahagiaan)negeri akhirat,dan janganlah kamu melupakan
bahagianmu dari(kenikmatan) duniawi.
Demikianlah
penulis menyampaikan serba sedikit ilmu untuk dikongsikan bersama
tentang zuhud yang dinukilkan daripada guru mursyid penulis.Walaupun
penulis sama sekali tidak menafikan erti zuhud yang dikemukakan oleh
ulama'-ulama lain, tetapi ini adalah sebagai salah satu makna daripada
makna-makna zuhud yang Allah s.a.w anugerahkan kepada hamba-Nya supaya
kita dapat melihat erti zuhud dari sudut yang tepat dengan kehendak
Allah Taala.