Awal Makhluk
NUR MUHAMMAD
ASAS DARI AL-QURAN DAN HADITH oleh alkausar (Penghargaan kepada Sheikh Nuh Ha Mim Keller, Ismail Dhul-Qarnayn dan Prof. Dr. Abdul Hadi Palazzi terhadap sumbangan mereka dalam artikel ini.) | ||
1.
|
ASAS DARI AL-QURAN
| |
1.1
|
Rasulullah
s.a.w ialah cahaya dari Allah s.w.t., adalah sesuatu yang seseorang
yang beriman boleh perkatakan kerana Al-Quran menjelaskannya pada
ayat:
Wahai
Ahli Kitab! Sesungguhnya telah datang kepada kamu Rasul Kami
(Muhammad, s.a.w) dengan menerangkan kepada kamu banyak dari
(keterangan-keterangan dan hukum-hukum) yang telah kamu sembunyikan dari
Kitab Suci, dan ia memaafkan kamu (dengan tidak mendedahkan) banyak
perkara (yang kamu sembunyikan). Sesungguhnya telah datang kepada kamu
cahaya kebenaran(Nabi Muhammad) dari Allah, dan sebuah Kitab (Al-Quran) yang jelas nyata keterangannya. (Qur’an 5:15-Terjemahan Ar-Rahman)
Dimana, perkataan Nur pada ayat di atas telah dijelaskan pada beberapa ahli tafsir Al-Quran seperti berikut:
· Jalal al-Din al-Suyuti(Tafsir al-Jalalayn, 139):
"Ia adalah Rasullullah s.a.w"
· Ibn Jarir al-Tabari (Jami‘ al-bayan, 6.161):
" Dengan cahaya, Dia memaksudkan Rasullullah s.a.w, melaluinya Allah s.w.t telah menyinari kebenaran, menampakkan Islam, dan memansuhkan penyembahan berhala; memandangkan baginda adalah suatu cahaya bagi sesiapa yang mencari penjelasan daripada baginda, akan nampak jelas kebenaran tersebut."
· Fakhr al-Razi (al-Tafsir al-kabir, 11:194):
"Terdapat beberapa pendirian berkenaan ayat ini, yang pertama ialah Nur ialah Muhammad, dan kitab yang nyata itu adalah Al-Quran"
· al-Baghawi (Ma‘alam al-Tanzil, 2.228):
" Ia bermaksud Muhammad s.a.w, atau, mengikut pendirian yang lebih lemah, Islam "
· dan Qurtubi (Ahkam al-Qur’an , 6.118) berpendapat seperti di atas
· dan Mawardi (al-Nukat wa al-‘uyun, 2.22) menyebut bahawa tafsiran Nur sebagai "Muhammad"
· bagitu juga pendirian Imam bahasa Arab Ibrahim ibn Muhammad, al-Zajjaj (m. 311H).
· Qadi `Iyad berkata:
" Dia (Muhammad s.a.w) dinamakan cahaya kerana ketelusan kedudukan
baginda dan kerana kenabiannya telah didzahirkan, dan juga kerana
baginda telah menerangi hati-hati mereka yang beriman dan yang mereka
yang mengetahui Allah s.w.t. dengan apa yang baginda bawa."
· al-Qariberkata
dalam Sharh al-shifa' (1:505, edisi Mecca): " Ia telah dikatakan
bahawa Cahaya dan Kitab adalah kedua-duanya dimaksudkan kepada
Muhammad s.a.w kerana baginda bukan saja suatu cahaya yang amat sangat
dan juga adalah sumber semua cahaya, malah baginda juga adalah sebuah
kitab yang mengumpulkan dan yang menjelaskan semua rahsia. Beliau juga
mengatakan (1:114, edisi Madina): "Dan apakah sangkalan yang ada
untuk menolak kedua-dua perkara terhadap baginda, memandangkan baginda
adalah suatu cahaya yang amat sangat, berdasarkan kesempurnaan rupa
baginda berbanding semua cahaya yang lain, dan baginda adalah satu
kitab yang dzahir memandangkan baginda adalah kumpulan rahsia-rahsia
secara keseluruhannya dan baginda mendapat bukti semua undang-undang,
semua keadaan dan semua pilihan."
Semua
menunjukkan bahawa Rasullullah s.a.w. adalah cahaya dari Allah,
mengikut Al-Quran. Ini adalah terjemahan para ahli tafsir yang awal,
kerana al-Tabari adalah sheikh bagi para salaf dalam bidang tafsir; tegasnya menunjukkan bahawa Nur sebagai "Islam" ialah satu tafsiran yang datang kemudian.
| |
1.2
|
Penjelasan
terhadap Rasullullah s.a.w sebagai yang pertama dijadikan, antara
ulama Islam yang berusaha mengumpul berkenaan keperibadian baginda
ialah ulama' hadith (hafiz hadith) Jalal al-Din al-Suyuti dalam dua jilid al-Khasa’is al-kubra, pada bab pertama, hadith pertama beliau telah dilaporkan oleh Ibn Abi Hatim dalam Tafsir [tafsir Al-Quran] , dan oleh Abu Nu‘aym dalam Dala’il al-nabuwwa ,
dengan beberapa rantaian perawian daripada Qatada yang melaporkannya
daripada Hasan al-Basri, daripada Abu Huraira r.a, berhubung dengan
ayat Al-Quran:
(Teruslah
bertaqwa kepada Kami) dan (ingatlah) ketika Kami mengambil dari
Nabi-nabi (umumnya): perjanjian setia mereka, dan (khasnya) dari
engkau sendiri (wahai Muhammad), dan dari Nabi Nuh, dan Nabi Ibrahim,
dan Nabi Musa, serta. Nabi Isa ibni Maryam; dan Kami telah mengambil
dari mereka: perjanjian setia yang teguh (bagi menyempurnakan apa yang
ditugaskan kepada mereka); (Qur’an 33:7-Terjemahan Ar-Rahman)
Bahawa Rasullullah s.a.w. berkata, "Aku adalah yang pertama dijadikan dan yang terakhir diutuskan." (al-Khasa’is al-kubra, ms. 3).
Perbezaan temporal(masa) adalah relatif dan ini adalah jelas jika dilihat pada hadith berikut:
Sahih Bukhari : Jld. 4, Bk. 55, # 621:
Diriwayatkan
oleh Abu Hurairah r.a: Rasullullah s.a.w berkata, "Adam dan Musa
bertelagah diantara satu dengan yang lain. " Engkau adalah Adam yang
atas kesilapanmu mengeluarkan kamu dari Syurga." Adam berkata kepada
nya, "Engkau adalah Musa yang Allah telah pilih sebagai PesuruhNya dan
seorang yang Dia berfirman terus; akan tetapi engkau menyalahi aku
bagi perkara yang telah tertulis di dalam ketetapan terhadapku sebelum
kejadian ku?" Rasullullah s.a.w berkata dua kali, " Maka, Adam
menguasai Musa.".
| |
1.3
|
Penjelasan bagi Ayat 26:217-219:
Dan
berserahlah kepada Allah Yang Maha Kuasa, lagi Maha Mengasihani, Yang
melihatmu semasa engkau berdiri (mengerjakan sembahyang), Dan
(melihat) gerak-gerimu di antara orang-orang yang sujud. (Qur’an
26:217-219 -Terjemahan Ar-Rahman)
Terjemaham
secara dzahir ayat ini ialah Tuhan melihat Rasullullah s.a.w berada
dalam beberapa pergerakan sembahyang semasa baginda sembahyang
berjemaah;
Ibn `Abbas ibn `Abd al-Muttalib r.a. dan
beberapa jumlah ulasan selepas beliau melihat ayat ini sebagai
merujuk kepada Rasulullah s.a.w 'turun' menerusi keturunan baginda yang
semua mereka tekun beribadat dan dari kalangan para ambia'. (lihat Qadi `Iyaddi bawah)
| |
1.4
|
Firman Allah s.w.t:
Allah
yang menerangi langit dan bumi. Bandingan nur hidayah petunjuk Allah
(Kitab Suci Al-Quran) adalah sebagai sebuah "misykaat" yang berisi
sebuah lampu; lampu itu dalam geluk kaca (qandil), geluk kaca itu pula
(jernih terang) laksana bintang yang bersinar cemerlang; lampu itu
dinyalakan dengan minyak dari pokok yang banyak manfaatnya, (iaitu)
pokok zaitun yang bukan sahaja disinari matahari semasa naiknya dan
bukan sahaja semasa turunnya (tetapi ia sentiasa terdedah kepada
matahari); hampir-hampir minyaknya itu - dengan sendirinya -
memancarkan cahaya bersinar (kerana jernihnya) walaupun ia tidak
disentuh api; (sinaran nur hidayah yang demikian bandingannya adalah
sinaran yang berganda-ganda): cahaya berlapis cahaya. Allah memimpin
sesiapa yang dikehendakiNya (menurut undang-undang dan peraturanNya)
kepada nur hidayahNya itu; dan Allah mengemukakan berbagai-bagai misal
perbandingan untuk umat manusia; dan Allah Maha Mengetahui akan
tiap-tiap sesuatu. (Surah 24:35-Terjemahan Ar-Rahman)
Suyuti berkata dalam al-Riyad al-aniqa:
" Ibn Jubayr dan Ka`b al-Ahbar berkata:
"Apa yang dimaksudkan bagi cahaya yang kedua itu ialah Rasullullah
s.a.w kerana baginda adalah PesuruhNya dan Pendedah dan Penyampai dari
Allah s.w.t terhadap apa yang menerangi dan terdzahir." Ka`b berkata:
" Minyaknya bersinar akan berkilauan kerana Rasullullah s.a.w
bersinar akan diketahui kepada orang ramai walaupun jika baginda
tidak mengakui bahawa baginda adalah seorang nabi, sama seperti minyak
itu bersinar berkilauan walaupun tanpa dinyalakan."
| |
1.5
|
Firman Allah s.w.t:
Wahai
Nabi, sesungguhnya Kami mengutusmu sebagai saksi (terhadap umatmu),
dan pembawa berita gembira (kepada orang-orang yang beriman) serta
pemberi amaran (kepada orang-orang yang ingkar). Dan juga sebagai
penyeru (umat manusia seluruhnya) kepada ugama Allah dengan taufiq
yang diberiNya; dan sebagai lampu yang menerangi. (Surah 33:45-46
-Terjemahan Ar-Rahman)
~~~~~ o O o ~~~~~
| |
2.
|
ASAS DARI HADITH
Rasulullah s.a.w menjelaskan bahawa 'Nur'nya 'turun' menerusi keturunan beliau dalam 3 hadith berikut:
| |
2.1
|
Aku telah diutuskan dalam keadaan yang terbaik pada semua keturunan anak Adam, sejak kejadian mereka.
| |
2.2
|
Aku
telah dimasukkan ke dalam tanah pada Adam dan adalah yang dijanjikan
kepada ayahanda ku Ibrahim dan khabaran gembira kepada Isa ibn Maryam
| |
2.3
|
Bila
Tuhan menjadikan Adam, Dia menurunkan aku dalam dirinya(Adam). Dia
meletakkan aku dalam Nuh semasa di dalam bahtera dan mencampakkan aku
ke dalam api dalam diri Ibrahim. Kemudian meletakkan aku dalam diri
yang mulia-mulia dan memasukkan aku ke dalam rahim yang suci sehingga
Dia mengeluarkan aku dari kedua ibu-bapa ku. Tiada pun dari mereka
yang terkeluar.
| |
2.4
|
Jabir ibn `Abd Allah r.a. berkata
kepada Rasullullah s.a.w: "Wahai Rasullullah, biarkan kedua ibubapa
ku dikorban untuk mu, khabarkan perkara yang pertama Allah jadikan
sebelum semua benda." Baginda berkata: "Wahai Jabir, perkara yang
pertama yang Allah jadikan ialah cahaya Rasulmu daripada cahayaNya,
dan cahaya itu tetap seperti itu di dalam KekuasaanNya selama
KehendakNya, dan tiada apa, pada masa itu, dan ........." (petikan
sebahagian).
| |
2.5
|
Ali ibn al-Husayn daripada
bapanya daripada datuknya berkata bahawa Rasullullah s.a.w berkata:
"Aku adalah cahaya dihadapan Tuhanku selama empatbelas ribu tahun
sebelum Dia menjadikan Adam a.s.
| |
2.6
|
Sayuti mencatitkan sembilan hadith yang lain yang menunjukkan bahawa Rasullullah s.a.w adalah yang pertama dijadikan , antara nya dilaporkan oleh Bukhari dalam Tarikh , dan juga oleh Ahmad, Tabarani, Hakim, dan Bayhaqi, bahawa Maysara al-Fajr r.a. berkata,
" Aku bertanya, " Ya Rasullullah, bilakah engkau seorang nabi?, dan
baginda berkata, "Sementara Adam diantara roh dan jasad."(al-Khasa’is al-kubra, ms. 3-4)
| |
2.7
|
Sebalik itu pula terdapat satu hadith dalam Tirmidhi yang
menyatakan bahawa kesemua para nabi dijadikan daripada Nur dari Allah
dan Muhammad s.a.w adalah yang pertama daripada mereka, dengan
rantaian yang munasabah, tetapi tidak pula disebut oleh Suyuti. Ini
adalah agak menghairankan yang Sayuti boleh tertinggal hadith yang
berkenaan memandangkan bahawa beliau adalah seorang hafiz dalam hadith
dan kitab beliau al-Khasa’is al-kubra mengkhusus
kepada hadith yang sedemikian rupa. Pun bagitu memadailah ulasan di
atas dan Al-Quran berkenaan Rasullullah s.a.w adalah cahaya dari
Allah.
~~~~~ o O o ~~~~~
| |
3.
|
ASAS DARI SAHABAT r.a., TABI'EN DAN TABI'ET TABI'EN
. | |
3.1
|
Qadi `Iyad menyatakan, selepas merujuk kepada 3 hadith yang pertama di atas:
"Inilah apa yang dimaksudkan oleh al-`Abbas ibn `Abd al-Muttalib apabila beliau berkata:
.......Sebelum engkau datang ke dunia ini
engkau lah yang tebaik disebalik bayang bayangan dan di dalam diri semasa mereka menutup diri mereka dengan daun daun Kemudian engkau turun melalui masa Semasa engkau dilahirkan, dunia menyinar dan ufuk dicahayai oleh cahaya mu. Kami berjalan in dalam sinaran itu dan dalam cahaya dan laluan petunjuk yang benar "
| |
3.2
|
Ibn `Abbas berkata,
"Ruh Nabi Muhammad s.a.w adalah cahaya dihadapan Allah dua ribu tahun
sebelum Dia menjadikan Adam a.s. Bahawa Nur itu memuji Dia dan para
malaikat memuji dengan puji-pujian yang Nur itu memuji. Apabila Allah
menjadikan Adam, Dia meletakkan Nur itu ke dalam Adam a.s."
Ibn `Abbas
juga menjelaskan taqallubak -- "terjemahan engkau" -- dalam surah
(26:218-219) di atas, sebagai " engkau turun melalui diri keturunan
engkau."
| |
3.3
|
Lain-lain
rujukan berhubung dengan tafsiran ayat terutamanya perkataan
'taqallubaka' dan 'sajidin' serta 'Lam azal unqal...' pada hadith ke 3
diatas sila lihat :
| |
3.4
|
Abu Ja`far al-Nahhas dalam 'Ma`aani al-Qur'aan' menyentuh penjelasan Ibn `Abbas dan menambah:
"Betapa baik penjelasan Shams al-Din ibn Nasir al-Din al-Dimashqi apabila beliau berkata:
"Ahmad
maju sebagai satu cahaya yang besar yang menyinari pada dahi-dahi
mereka yang sujud. Baginda silih berganti di dalam mereka abad ke
abad sehingga baginda menjelma sebagai terbaik dari para utusan."
| |
3.5
|
Sebagai satu pendirian bahawa Rasullullah s.a.w adalah bashar atau
‘manusia’, tiada kesangsian disini, kerana ia adalah Al-Quran dan
Aqidah. Pun bagitu Al-Quran tidak cuma menjelaskan bahawa baginda
adalah cuma seorang manusia, padahal lebih dari itu. Sebagai al-Busayri nukilkan dalam Qasida al-Burda :
Muhammad adalah seorang manusia,
tetapi tidak seperti kemanusiaan Baginda adalah permata, sementara manusia adalah batu. | |
3.6
|
Walaupun
Rasullullah s.a.w adalah cahaya dari Allah s.w.t, baginda adalah
cahaya yang dijadikan. Baginda tidak harus disamakan dengan bagaimana
Kristian melihat 'Jesus' atau Hindu dengan Avatar mereka. Mungkin
itulah antara sebab Allah mengantikan kepercayaan seperti ini dengan
Islam yang tulin kembali.
| |
3.7
|
Penambahan seperti Nur Allah tidak seharusnya difahamkan sebagai sifat kepada Allah akan tetapi ia adalah satu contoh idafa tashrif seperti Baitullah bagi Kaabah di Mekah. Ia adalah satu sandaran pengiktirafan kemuliaan terhadap sesuatu itu DARI Allah dan bukan TERHADAP Allah. Ini jelas pada ayat 24:35, jikapun diterjemahkan sebagai "Allah, Dia Cahaya langit dan bumi. ......."tidak dapat dipisahkan dengan "Petunjuk Allah kepada nurNya itu;" pada
ayat yang sama. Pendirian ini adalah tidak keterlaluan dan tidak pula
bertentangan kerana istilah seperti ini juga digunakan pada Al-Quran,
yang antara lainnya ialah seperti unta betina kaum Thamud yang
dikenali dalam Al-Quran sebagai Naqat Allah. Nur
Allah hendaklah diletak pada prespektif yang sebenar seperti juga
Baitullah tidak seharusnya dilihat sebagai tempat tinggal Allah
ataupun Naqat Allah sebagai unta betina tunggangan Allah, nauzubillah.
Sebaliknya
jika ada golongan yang cuba membolak balikkan kedudukan ini, maka
pendirian mereka adalah keterlaluan dan jelas dari segi pemahaman,
kematangan, tujuan dan motif.
~~~~~ o O o ~~~~~
| |
4
|
RUMUSAN
| |
4.1
|
Ketara
pada penjelasan di atas, Muhammad sebagai Nur ataupun Nur Muhammad
bukanlah suatu perkara asing pada zaman dan di antara kalangan para
sahabat, Salaf as-salihin mahupun generasi Khalaf as-sadiqin.
Ulama-ulama tafsir dan hadith pada genarasi sahabat, tabien,
tabiet-tabien ini telah masak dengan "Awaluddin Makrifatullah'
masing-masing walaupun diiktiraf sebagai ulama' dalam bidang-bidang
tersendiri.
Sebagai
contoh, Al-Bukhari yang bergelar Imam hadith adalah jauh lebih tinggi
kemampuannya dari seseorang yang bertaraf hafiz hadith. Sebagai imam
hadith termaklum bahawa penguasaan ahadith beliau jauh melebihi
600,000 perawian. Tidakkah menghairan kenapa beliau memasukkan hadith
di atas di dalam Sahih beliau
yang merujuk kepada apa yang diistilahkan sebagai Nur Muhammad, jika
beliau sendiri tidak yakin mahupun menerima insitusi Nur Muhammad?
Paling mudah dan selamat, beliau boleh memutuskan untuk tidak
memasukkan perawian hadith berkenaan di dalam Kitab sahih beliau
walaupun ia sahih dari segi sanad. Justeru, adakah Imam Bukhari
was-was terhadap matan hadith berkenaan?
Dari
sudut tasawwuf, institusi Muhammad s.a.w itu adalah luas dan jauh
lebih luas dari kefahaman umum. Jika tidak, tasawwuf sendiri tidak
akan jadi satu bidang pengajian yang formal jika ia bagitu mudah.
Bagitu juga institusi Muhammad s.a.w dalam tasawwuf tidak akan dikaji
secara mendalam jika telah ada cabang lain dalam Islam yang mampu
mengkaji lebih baik dari bidang tasawwuf sendiri. Institusi Muhammad
s.a.w perlu dikaji dengan lebih luas, lebih teliti dan lebih jitu kerana
ada dalil dari Al-Quran dan hadith mahupun riwayat para sahabat,
tabien dan tabiet-tabien yang menunjukkan sedemikian rupa. Ini
memerlukan ia dikaji dengan lebih mendalam agar dapat diletakkan asas
yang tepat terhadap institusi berkenaan.
Penulisan
ini adalah setakat untuk menampakkan bahawa ada asas untuk mengkaji
dan perlu dikaji Muhammad sebagai Nur, selain daripada setakat
menerima Muhammad sebagai "abu basyar" sahaja. Paling ringkas, orang
awam sendiri sedar bahawa institusi diri mereka sendiri mempunyai
jasmani dan rohani. Itupun tidak mereka kaji sepenuhnya dan menjadikan
ia satu bidang yang formal. Contoh, bidang kedoktoran sahaja adalah
cuma sebahagian dari bidang jasmani. Kita tak dapat nak nafikan bahawa
institusi pengkajian ini adalah amat luas dan melibatkan beratus ribu
pakar diseluruh pelusuk dunia baik muslim mahupun bukan, dan masih ada
lagi banyak persoalan yang berlum berjawab berbanding dengan yang
telah dapat dijawab. Jawapan inipun seringkali diperbaiki dan diubah,
dari masa ke semasa.
Agak
menghairankan ada golongan yang boleh mempersoalkan perkara ini tanpa
mempunyai asas langsung dalam bidang tasawwuf. Kita tidak nafi
kewibawaan mereka dalam bidang mereka. Cuma persoalannya, pernahkah
seorang pakar gigi mempersoalkan berkenaan pengajian perbedahan ataupun istilah-istilahnya? Pernahkah pakar jiwa yang
mempunyai berbagai-bagai therapy mereka mempersoalkan kenapa rawatan
cancer mengunakan perkataan therapy dalam istilah chemotherapy? Jauh
sekali seorang jurutera letrik. Inilah yang dikatakan "professional ethic. "Sesungguhnya Islam dan muslim adalah dua perkara yang berbeza.
Semua
melaung-laungkan perjuangan yang berlandaskan Al-Quran dan sunnah.
Sebaliknya, tuduhan-tuduhan berhubung dengan Nur dan Hakikat Muhammad
berkitar pada isu neo-platonism, pathernism dan sepertinya. Rata-rata
rujukan terhadap neo-platonism dan pathernism cuma bersumber kepada
seorang muslim lain yang sependapat dengannya dan tidak lebih dari
itu.
Antara sumber rujukan terawal berkenaan isu ini ialah kepada Prof. A. E. Affifi (edisi
1938). Adakah ini dalil? Paling dekat setakat yang penulis pernah
jumpa adalah rujukan kepada "Encyclopedia of Islam" ed.2; pun bagitu
adakah ini dalil, sedangkan edisi pertamanya pernah diharamkan kerana
ia mempunyai gambar "Mohammad the Prophet", yang segak dengan pedang
dipinggang. Selain dari itu, rujukan demi rujukan rata-rata
'berkiblatkan' L. Massignon, Prof. Reynold A. Nicholson dan anak muridnya A.E. Affifi, M.A. Palacios, Whittaker(The Neo-Platonists), Wensinck (Encyclopedia of Islam) dan sepertinya. Tidakkah ini bertaqlid?
Ada
baiknya, sangkalan seperti ini di rujuk terus kepada penulisan Plato
atau Aristotal yang authentik lagi asli. Ini lebih tepat walaupun
masih tidak dapat diterima sebagai dalil. Sekurang-kurangnya kita yang
meraba-raba mencari kebenaran akan tahu kedudukan yang sebenar dan
arah sangkalan atau arah rujukan dan arah keugamaan yang di anut oleh
sesuatu pihak itu.
Mengapa
amat kurang dan kebanyakan masanya tiada rujukan kepada nas dan
ahadith, baik terhadapnya mahupun sebaliknya. Pun bagitu, perlu
diingatkan bahawa penolakkan satu sanad tidak bermakna sanad yang lain
juga mansuh.
Sebaiknya untuk menidakkan kedudukan yang dibentangkan di atas ialah:
1. Menunjukkan kesilapan pada rujukan-rujukan di atas.
2. Menampakkan kelemahan pada rujukan-rujukan di atas. 3. Membuktikan tafsir ayat dan sanad hadith di atas adalah lemah. 4. Memberi tafsir lebih kukuh pada nas-nas yang sama. 5. Memberi nas-nas yang menidakkan pendirian ini dengan tafsirnya sekali 6. Memberi rujukan hadith serta sanad yang lebih kukuh.
Siapa
saja yang sayang akan ugama dan dirinya akan akur, begitu juga
penulis yang jahil berhubung dengan ugama dan bertaqlid kepada yang
lebih arif sebagai rujukan. Seandainya kejahilan penulis di lambakkan
dengan rujukan yang lebih jahil dari itu, semestinya penulis akan
menjadi lebih sombong untuk menidakkan apa yang dikemukakan. Inilah
yang cuba dikikis oleh kesufian dan tasawwuf.
Sesungguhnya nafsu adalah musuh golongan sufi yang paling di hormati.
· Konsep
Nur Muhammad / awal makhluk banyak ditegaskan oleh kebanyakkan ulama’
Melayu silam khususnya ulama bertaraf wali seperti Syeikh daud
al-Fhatoni, Syeikh Ahmad, Syeikh Ahmad Arsyad al-Banjari, Syeikh
Nafis, Syeikh Abdul Samad al-Palembani dan ramai lagi (rujuk karya Hj
Wan Mohd. Saghir Abdullah) manakala ulamma’ kontemporari seperti
Syeikhul al-Azhar al-Imam al-Akhbar Prof Dr Syeikh Ahmed al-Tayeb
dalam bab haqiqat al-Muhammadiah (dalam laman dar_ifta.com) dan Mufti Mesir Prof Dr Syeikh Ali Gomma dalam kitab al-Bayan Lima Yasghilu al-Azhan) dan rujukan dalam al-Quran paling nyata antaranya dalam Surah al-Insan
|