Tariqat Sufiyyah
Soalan :Adakah
tariqat itu dianjurkan oleh syarak atau tidak? Adakah termasuk di dalam
amalan tariqat memukul-mukul badan dengan pedang atau lembing, memegang
ular-ular berbisa, mengunyah kaca dan mata pisau cukur?
Jawapan
:Tasawuf yang sebenar ialah berusaha untuk memilih akhlaq sepertimana
akhlaq RasuluLlah sallaLLahu 'alaihi wasallam di dalam amalan,
percakapan dan segala tindakan serta berpegang teguh dengan apa yang
disampaikan oleh syarak iaitu dengan cara mematuhi segala perintah ,
menjauhi segala larangan dan menyerah diri kepada ketentuan qadha' dan
qadar. Ahli tasawuf yang benar ialah seorang yang tidak beramal dengan
sesuatu yang bercanggah dengan aula (utama) disamping menjauhkan diri
daripada perkara haram dan makruh.Dan ahli tasawuf juga tidak menjadikan
tasawuf sebagai sumber rezeki dan kehidupan serta tidak menggunakan
helah atau mengeluarkan kata-kata melebihi had yang dibenarkan oleh
syarak. Dia juga tidak berhasad dengan dan membenci melainkan kerana
ALLah dan menghadapi kejahatan dengan kebaikan.Sekiranya sesuatu tariqat
bersifat seperti di atas maka ia di kira termasuk di dalam syariat
kerana ia berakhlaq dengan apa yang disebut tadi, contohnya : ahli
tariqat itu mengeluarkan kata-kata yang tidak diperakui oleh syariat
atau berlebih-lebih atau menyifatkan imam-imam tasawuf dengan
sifat-sifat yang berlebihan seperti menganggap mereka itu sehingga
melebihi taraf sebagai seorang manusia, atau mengambil kesempatan
daripada tasawuf untuk mengaut harta dan sumber pendapatan hidup atau
malas untuk bekerja sehingga dia bergantung kepad aorang ramai, maka
tasawuf seperti ini adalah satu kejahilan. Adakala ia membawa kepada
kesesatan dan bukannya tasawuf yang digariskan oleh syarak.Di antara
syarat-syarat yang mesti dimiliki oleh ahli tariqat adalah seperti
berikut :a. Ahli tariqat mestilah 'alim (pakar) dengan ilmu fiqh dan
syariat Islam atau sentiasa belajar dengan alim ulama.b. Di hendaklah
beramal dengan ilmunya.d. Dia hendaklah melazimi adab-adab Islame. Dia
sentiasa mendampingi orang-orang soleh untuk mencontohi mereka.Sekiranya
dia tidak memiliki satu sahaja daripada syarat-syarat di atas, maka dia
bukanlah seorang sufi yang sebenar. Manakala pertanyaan mengenai hukum
memukul-mukul badan dengan tombak atau pedang, memamah kaca dan memegang
ular-ular berbisa. Sekiranya perlakuan itu berlaku daipada seorang
lelaki yang bertaqwa, ahli ibadah dan solah, maka tidaklah menjadi
tegahan sekiranya dianggap sebagai karomah atau kemuliaan daripada ALlah
ta'ala.Sekiranya lelaki itu tidak bertaqwa atau cuai daripada
melaksanakan syariat, maka perkara itu dikira sebagai istidraj - yang
mana ALLah subhanahu wa ta'ala memberinya perkara seperti itu supaya dia
menjadi bertambah tertipu dengan dirinya sendiri, kerana dia merasakan
sudah mencapai peringkat orang soleh sedangkan realitinya adalah
sebaliknya.Kemungkinan juga perkara-perkara itu boleh dihasilkan melalui
kebiasaan dan latihan sepertimana ia terjadi pada kebanyakan
orang-orang kafir. Penghuraiannya secara detail akan didatangkan selepas
ini.
Menurut pendapat Prof Dr Ali Jum'ah
(Mufti Mesir) apabila ditanyakan mengenai tarekat sufi dan tasawuf.
Maka beliau telah mengatakan begini :
Jawapan
:Tasawuf adalah kaedah pendidikan kerohanian dan perilaku yang
membentuk seorang Muslim hingga mencapai tingkat ihsan, yang
didefinisikan oleh Nabi sallaLLahu 'alaihi wasallam yang bererti :"
Bahawa kamu menyembah ALLah subahanahu wa ta'ala seakan-akan kamu
melihat-Nya, jika kamu tidak melihat-Nya, sesungguhnya Dia melihat
kamu." (Riwayat Ahmad, Musnad Ahmad, vol 1m hlmn 27; Bukhari, Sohih
Bukhari, vol 1, hlmn 27; dan Muslim, Sohih Muslim, vol 1, hlmn 37).Jadi
tasawuf adalah program pendidikan yang menumpukan perhatian kepada
pembersihan jiwa manusia daripada seluruh penyakit-penyakitnya yang
menjauhkan manusia dari ALLah subahanahu wa ta'ala dan membetulkan
kelakuan dan perilaku yang menyimpang dalam segala hal yang berkaitan
dengan hubungan manusia dengan ALlah subahanahu wa ta'ala, hubungan
sesama manusia dan dengan ego diri. Tarekat tasawuf adalah lembaga yang
melaksanakan pembersihan jiwa dan pelurusan perilaku tersebut. Manakala
syeikh adalah khadim atau ustaz yang bertugas melakukan hal itu bersama
penuntut atau murid.Jiwa manusia pada tabiatnya merupakan tempat yang di
dalamnya terhimpun pelbagai penyakit-penyakit seperti sombong, 'ujub
(bangga diri/bongkak), angkuh, egois, kikir (kedekut), marah, riya'
(menunjuk-nunjuk), dorongan maksiat dan derhaka, hasrat memuaskan diri
dan membalas dendam, benci, dengki, menipu, tamak, dan loba.ALLah
subahanahu wa ta'ala berfirman dalam mengungkapkan perkataan isteri al
Aziz (penguasa Mesir) yang bererti : "Dan aku tidak membebaskan diriku
(dari kesalahan), sebab sesungguhnya nafsu itu selalu menyuruh kepada
kejahatan, kecuali nafsu yang diberi rahmat oleh Tuhanku. Sesungguhnya
Tuhanku Maha Pengampun lagi Maha Penyayang. (Surah Yusuf:53)Oleh itu,
orang-orang yang awal daripada para pendahulu kita bersikap arif dan
cerdas memandang pentingnya pendidikan akhlaq dan membersihkan peribadi
daripada penyakit-penyakit ego agar dapat berjalan selaras dengan
masyarakat dan beruntung di dalam melangkah menuju Tuhannya.
Tarekat
tasawuf mesti dilengkapi dengan beberapa syarat antara lain:Pertama :
Berpegang teguh dengan al Quran dan Sunnah sebab tarekat tasawuf itu
adalah kaedah al Quran dan Sunnah. Setiap perkara yang menyalahi al
Quran dan Sunnah, maka bukan bahagian dari tarekat, bahkan tarekat
sendiri menolak perkara itu dan melarangnya.Kedua : Tarekat tidak
mengajarkan ajaran-ajaran yang terpisah dari syariat, tetapi ke arah
mempersiapkan manusia menuju kepada intinya.
Tasawuf
mempunyai tiga fenomena pokok yang seluruhnya dilandaskan di atas
ajaran al Quran al Karim iaitu :1. Menumpukan perhatian terhadap keadaan
jiwa, mengawasinya dan membersihkannya dari unsur tercela. ALlah
subahanahu wa ta'ala berfirman yang bererti :"Dan jiwa serta
penyempurnaannya (ciptaannya), maka ALLah subahanahu wa ta'ala
mengilhamkan kepada jiwa itu (jalan) kefasiqan dan ketaqwaan.
Sesungguhnya beruntunglah bagi orang-orang yang mneyucikan jiwa itu. Dan
sesungguhnya, merugilah bagi orang-orang yang mengotorinya (jiwa itu)."
(Surah Asy Syams :7-10)2. Banyak-banyaklah berzikir dan mengingat ALLah
subahanahu wa ta'ala. ALLah subahanahu wa ta'ala berfirman yang bererti
:"Wahai orang-orang yang beriman, berzikirlah (dengan menyebut nama)
ALLah subahanahu wa ta'ala, zikirlah sebanyak-banyaknya". (Surah al
Ahzab : 41)Nabi sallaLLahu 'alaihi wasallam bersabda yang bererti
:"Sentiasa basahkan lidahmu dalam berzikir mengingati ALlah subahanahu
wa ta'ala (Riwayat Ahmad, Musnad Ahmad vol 4, hlmn 188; Tirmidzi, Sunan
Tirmidzi vol 5, hlmn 485; Ibnu Majah, Sunan Ibnu Majah, vol 2 hlmn 1246;
Ibnu Hibban, Sohih Ibnu Hibban, vol 3, hlmn 96 ; dan Hakim, al
Mustadrak, vol 1, hlmn 672)3. Zuhud terhadap dunia dan tidak bergantung
dengannya, dan cinta terhadap akhirat. ALlah subahanahu wa ta'ala
berfirman yang bererti :"Dan tiadalah kehidupan dunia ini, selain dari
main-main dan senda gurau belaka (kesenangan-kesenangan duniawi yang
bersifat sementara dan tidaklah kekal). Dan, sesungguhnya negeri akhirat
itu adalah lebih baik bagi orang-orang yang bertaqwa. Maka, tidakkah
kamu memahaminya?" (Surah al An'am :3
Adapun tentang syeikh yang menerangkan secara terperinci mengenai pelajaran zikir-zikir kepada para murid; membantu mereka di dalam membersihkan karenah-karenah (perilaku) jiwa dan sifat tercela dan menyembuhkan hati mereka dari penyakit-penyakit , maka dia adalah seorang 'pelayan' atau ustaz yang dapat melihat kaedah mana yang lebih sesuai dengan penyakit hati pada peribadi diri, keadaan tertentu, dengan murid atau penuntut.Dalil dari Hadith :Adalah merupakan Sunnah RasuluLLah sallaLLahu 'alaihi wasallam memberikan nasihat kepada setiap manusia tentang apa yang mendekatkan dirinya kepada ALlah subahanahu wa ta'ala sesuai dengan keadaan dan konsep jiwa yang berbeza-beza. Seseorang datang kepada Baginda sallaLLahu 'alaihi wasallam bertanya :
"Wahai rasuluLLah, sampaikanlah kepadaku tentang perkara yang menjauhkan diriku dari kemarahan ALLah subahanahu wa ta'ala." Nabi sallaLLahu 'alaihi wasallam menjawab, "Janganlah marah!" (Hadith riwayat Bukhari, Sohih Bukhari, vol 5, hlmn 2267; dan Tirmidzi, Sunan Tirmidzi, vol 4 hlmn 371)
Seorang lelaki yang lain lagi datang kepada RasuluLLah sallaLLahu 'alaihi wasallam dan berkata :
"Sampaikanlah kepadaku tentang perkara yang aku jadikan pegangan; Nabi sallaLLahu 'alaihi wasallam berkata kepadanya, "Sentiasalah basahkan lidahmu dengan berzikir kepada ALlah subahanahu wa ta'ala."(Hadith Riwayat Ahmad, Musnad Ahmad, vol 4, hlmn 188; Tirmidzi; Sunan Tirmidzi vol 5m hlmn 485; Ibnu Majah, vol 2, hlmn 1246; Ibnu Hibban. Sohih Ibnu Hibban, vol 3, hlm 96; dan Hakim, al Mustadrak, vol 1, hlmn 672)
Adapun tentang syeikh yang menerangkan secara terperinci mengenai pelajaran zikir-zikir kepada para murid; membantu mereka di dalam membersihkan karenah-karenah (perilaku) jiwa dan sifat tercela dan menyembuhkan hati mereka dari penyakit-penyakit , maka dia adalah seorang 'pelayan' atau ustaz yang dapat melihat kaedah mana yang lebih sesuai dengan penyakit hati pada peribadi diri, keadaan tertentu, dengan murid atau penuntut.Dalil dari Hadith :Adalah merupakan Sunnah RasuluLLah sallaLLahu 'alaihi wasallam memberikan nasihat kepada setiap manusia tentang apa yang mendekatkan dirinya kepada ALlah subahanahu wa ta'ala sesuai dengan keadaan dan konsep jiwa yang berbeza-beza. Seseorang datang kepada Baginda sallaLLahu 'alaihi wasallam bertanya :
"Wahai rasuluLLah, sampaikanlah kepadaku tentang perkara yang menjauhkan diriku dari kemarahan ALLah subahanahu wa ta'ala." Nabi sallaLLahu 'alaihi wasallam menjawab, "Janganlah marah!" (Hadith riwayat Bukhari, Sohih Bukhari, vol 5, hlmn 2267; dan Tirmidzi, Sunan Tirmidzi, vol 4 hlmn 371)
Seorang lelaki yang lain lagi datang kepada RasuluLLah sallaLLahu 'alaihi wasallam dan berkata :
"Sampaikanlah kepadaku tentang perkara yang aku jadikan pegangan; Nabi sallaLLahu 'alaihi wasallam berkata kepadanya, "Sentiasalah basahkan lidahmu dengan berzikir kepada ALlah subahanahu wa ta'ala."(Hadith Riwayat Ahmad, Musnad Ahmad, vol 4, hlmn 188; Tirmidzi; Sunan Tirmidzi vol 5m hlmn 485; Ibnu Majah, vol 2, hlmn 1246; Ibnu Hibban. Sohih Ibnu Hibban, vol 3, hlm 96; dan Hakim, al Mustadrak, vol 1, hlmn 672)
Demikian juga, kehidupan para Sahabat radiyaLLahu anhu (semoga ALlah subahanahu wa ta'ala meredhai mereka). Di antara mereka ada yang memperbanyakkan solat malam, ada yang memperbanyakkan membaca al Quran, ada yang memperbanyakkan jihad, ada yang memperbanyakkan zikir dan ada yang memperbanyakkan sedekah.Ini semua tidak bererti mesti meninggalkan urusan dunia. Ada ibadah tertentu, yang diperbanyakkan oleh orang yang menempuh jalan kepada ALlah subahanahu wa ta'ala. Di atas penjagaan dan dasar itu, kita juga menyaksikan pintu-pintu syurga pun banyak dan bermacam-macam. Akan tetapi, pada akhirnya semua itu hanya tempat masuk yang banyak dan berbeza-beza, sedangkan syurga itu sendiri satu :
Nabi sallaLLahu 'alaihi wasallam bersabda yang bererti:"Bagi setiap ahli (orang yang menekuni) suatu amal ada pintu dari pintu-pintu syurga yang dinamakan dengan amal tersebut. Dan bagi orang-orang yang berpuasa ada pintunya yang mereka akan dipanggil dari sana. Pintu itu disebut ar Rayyan."(Hadith Riwayat Ahmad, Musnad Ahmad, vol 2 hlmn 449, Bukhari, Sohih BUkhari, vol 2 hlmn 671; dan Muslim, Sohih Muslim, vol 2 hlm 808. teks hadith daripada riwayat Imam Ahmad RadiyaLLahu anhu)
Demikian juga tarekat-tarekat menjadi banyak dan bermacam-macam pintu-pintu masuk dan kaedah-kaedah sesuai dengan syeikh dan muridnya sendiri. Di antara mereka ada yang lebih mengutamakan dan memperhatikan puasa, dan ada yang mengutamakan al Quran lebih banyak dengan tanpa mengabaikan puasa. Begitulah seterusnya.Keterangan yang telah dikemukakan di atas menjelaskan tentang tasawuf yang sebenar, tarekat yang sohih, dan syeikh yang teguh dengan syariat dan sunnah. Kita sedia maklum mengenai tarekat itu sendiri ada bermacam-macam jenis tarekat atas beberapa faktor yang mendorong disebabkan oleh bermacam-macam corak pendidikan dan tarbiah serta berbeza-beza kaedah dalam usaha untuk sampai ke arah tujuan.
Namun, semuanya adalah dalam satu
tujuan, sebab ALLah subahanahu wa ta;ala yang menjadi tujuan semuanya.Di
sini kami tekankan bahawa keterangan tersebut tidak menyesuaikan
kebanyakan orang-orang yang menghukum dirinya bertasawuf. Iaitu, mereka
yang mengotori wajah tasawuf dari kelompok orang-orang yang tidak ada
agama dan tidak memiliki kesolehan; orang-orang yang berjoget-joget (Ada
perbahasannya DI SINI))pada
acara-acara peringatan dan maulid-maulid dan mereka melakukan perbuatan
orang-orang yang jadzab (hilang kesedaran) dan pengamal perkara
khurafat. Ini semuanya bukan tasawuf dan sama sekali tidak tergolong
daripada tarekat tasawuf.Sesungguhnya tasawuf yang kami ajak untuk
mengikutinya adalah tidak ada hubungannya dengan fenomena-fenomena
negatif dan buruk yang dilihat kebanyakan orang. Tidak boleh bagi kita
mengenal tasawuf dan menarik kesimpulan tentangnya daripada sebahagian
orang-orang yang bodoh (jahil mengenai tasawuf) yang mengaku-tasawuf.
Akan tetapi, semestinya kita bertanya kepada para ulamak yang memberikan
pujian terhadap tasawuf sehingga kita mengerti sebab pujian mereka
terhadapnya (tasawuf).
Terakhir kami berikan jawapan kepada orang-orang yang bertanya, "Kenapa kita tidak belajar sahaja etika-etika (adab-adab) perilaku dan pembersihan jiwa itu dari Al Quran dan Sunnah secara langsung?."
Jawapan
:Ini adalah ungkapan yang pada zahirnya mengandungi rahmat, sedangkan
di sisi batinnya mengandung azab. Sebab, sesungguhnya kita tidak
mempelajari rukun-rukun solat, perkara-perkara sunatnya dan
perkara-perkara makruhn di dalamnya dengan membaca al Quran dan Sunnah.
Akan tetapi, kita mempelajari semua itu dari bidang ilmu yang disebut
ilmu feqah.Para ahli feqah telah mengarang buku-buku dan menyimpulkan
seluruh hukum-hukum itu dari al Quran dan Sunnah. Lalu bagaimana
seandainya muncul di tengah-tengah kita orang yang mengatakan bahawa
kita harus mempelajari feqah dan hukum hukum agama daripada al Quran dan
Sunnah secara langsung? Sedangkan kamu tidak akan menjumpai seorang
alim pun yang mempelajari feqah dari al Quran dan Sunnah secara
langsung.
Demikian juga, terdapat
perkara-perkara yang tidak disebutkan di dalam al Quran dan Sunnah.
Perkara-perkara itu mesti dipelajari dari syeikh dengan cara bertalaqi;
tidak layak dengan mencukupkan diri hanya dengan al Quran seperti ilmu
Tajwid. Sedangkan, di dalam perkara-perkara itu harus kukuh mengikuti
istilah-istilah khusus dengan kefahaman ilmunya.Misalnya mereka
mengatakan, :"Mad Lazim itu enam harakat." Siapakah yang menjadikan mad
itu sebagai Mad Lazim? Mereka adalah ulama'-ulama' dalam bidang ini.
Begitu
juga ilmu tasawuf adalah bidang ilmu yang diletakkan oleh para ulama'
tasawuf sejak era Junaid al Baghdadi radiyaLlahu 'anhu dari abad ke 4
hingga masa kita sekarang.Manakala kehidupan zaman yang sudah rosak
sehingga moral pun turut menjadi rosak, dengan sebahagian
tarekat-tarekat tasawuf juga rosak, sehingga mereka bergantung dengan
fenomena-fenomena yang bertentangan dengan agama ALlah subahanahu wa
ta'ala. ALLah subhahanahu wa ta'ala akan membela tasawuf dan para
pengikutnya; Dia akan memelihara mereka dengan kuasa-Nya. ALlah
subahanahu wa ta'ala berfirman yang bererti :
"Sesungguhnya ALLah subahanahu wa ta'ala membela orang-orang yang telah beriman.Dan, ALLah subahanahu wa ta'ala tidak menyukai tiap-tiap orang yang menkhianati lagi mengingkari nikmat" (surah al Hajj:38)
"Sesungguhnya ALLah subahanahu wa ta'ala membela orang-orang yang telah beriman.Dan, ALLah subahanahu wa ta'ala tidak menyukai tiap-tiap orang yang menkhianati lagi mengingkari nikmat" (surah al Hajj:38)
Semoga apa yang telah kami kemukakan cukup untuk menjelaskan tentang makna tasawuf, tarekat, syeikh dan sebab wujudnya bermacam jenis tarekat. Demikian juga, tentang persoalan kenapa kita mempelajari perilaku dan pembersihan akhlaq dari bidang ilmu yang dinamakan tasawuf itu; kenapa kita mengambilnya dari para syeikh dan tidak secara langsung mengambilnya dari Al Quran dan Sunnah. Kita memohon kepada ALLah subahanahu wa ta'ala semoga membuka mata kita terhadap perkara-perkara agama kita.. Dan ALlah subahanahu wa ta'ala Maha Tinggi dan lagi Maha Mengetahui.
Sumber Ambilan :
Sahib as-Samahah Mufti Mesir Prof Dr Ali Jum’ah,
- Penjelasan Terhadap Masalah-masalah KhilafiahAl Bayan – Al Qawin li Tashbih Ba’dhi al Mafahim, .
- al-Bayan Lima Yasghilul al-Azhan
Sahib as-Samahah Mufti Mesir Prof Dr Ali Jum’ah,
- Penjelasan Terhadap Masalah-masalah KhilafiahAl Bayan – Al Qawin li Tashbih Ba’dhi al Mafahim, .
- al-Bayan Lima Yasghilul al-Azhan