Mufti Mesir Jawab Persoalan Tasawuf/Tarekat
Jawapan Mufti Mesir Persoalan Berkaitan tasawuf dan tarekat
Mufti
Kerajaan Mesir iaitu Prof. Dr. Sheikh Ali Jumaah dalam kitabnya
Al-Bayan Lima Yashqholu Al-Azhan, cet. Al-Muqattam, Kaherah, hlm.
328-331.
.
Teks terjemahan:
Tasauf
adalah manhaj tarbiyah ruhiyah dan sulukiyah yang mengangkat manusia
kepada martabat ihsan yang dinyatakan oleh Nabi Muhammad SAW yang
bermaksud : "Hendaklah
kamu menyembah Allah seolah-olahnya kamu melihatnya, maka jika kamu
tidak melihatnya maka sesungguhnya dia (Allah SWT) melihatmu".
Maka
tasauf itu merupakan program pendidikan (tarbiyah) yang menitik
beratkan penyucian jiwa daripada pelbagai penyakit yang mendindingi
manusia daripada Allah SWT. Ia juga membetulkan penyelewengan jiwa dan
sulukiyah manusia dalam hubungan bersama Allah SWT, bersama yang lain
dan juga dengan diri sendiri.
Tarekat
sufiah pula ialah sebuah madrasah yang menyempurnakan melaluinya
penyucian jiwa dan pembentukan peribadi. Syeikh pula sebagai pembimbing
atau guru yang bersama-sama dengan muridnya.
Jiwa
manusia secara tabiatnya terangkum di dalamnya pelbagai himpunan
penyakit seperti takabbur, ujub, angkuh, keakuan, bakhil, marah, riya',
sukakan maksiat, berkelakuan tak senonoh, gemar membalas dendam,
kebencian, dengki, khianat, tamak dan rakus.
Firman Allah SWT yang mendedahkan kisah isteri Al-Aziz:
وَمَا أُبَرِّئُ نَفْسِي إِنَّ النَّفْسَ لأمَّارَةٌ بِالسُّوءِ إِلا مَا رَحِمَ رَبِّي إِنَّ رَبِّي غَفُورٌ رَحِيمٌ
Yang bermaksud : "Dan
aku tidak membebaskan diriku (dari kesalahan), kerana sesungguhnya
nafsu itu selalu menyuruh kepada kejahatan, kecuali nafsu yang diberi
rahmat oleh Tuhanku. Sesungguhnya Tuhanku Maha Pengampun lagi Maha
Penyayang". [Surah Yusuf: 53]
Kerana
itulah, golongan terdahulu menginsafi hal ini dan menyedari betapa
perlunya pentarbiyahan jiwa dan membersihkannya dari segala
penyakit-penyakitnya agar (penyucian tersebut) bersekali dengan
masyarakat serta mencapai kejayaan dalam perjalanan menuju tuhan mereka.
Tarekat sufiah hendaklah melengkapi dengan beberapa perkara.
Pertamanya
ialah pegangan kukuh dengan kitab Al-Quran dan Sunnah Nabawiah. Ini
kerana tarekat sufiah itu ialah manhaj kepada Al-Quran dan As-Sunnah.
Setiap perkara yang bercanggah dengan Al-Quran dan As-Sunnah maka ia
bukan daripada tarekat. Bahkan tarekat itu sendiri menolaknya dan
melarang daripadanya.
Kedua
ialah tidak meletakkan tarekat itu sebagai pengajaran yang terpisah
daripada pengajaran syariah, bahkan ia merupakan intisari kepada
syariah.
Bagi tasauf terdapat tiga elemen utama yang digesa oleh Al-Quran akan ketiga-tiganya iaitu :
1-Menitikberatkan jiwa, sentiasa mengawasi jiwa (muraqabah) dan menyucikannya daripada sebarang kekotoran.
Firman Allah SWT:
وَنَفْسٍ وَمَا سَوَّاهَا ، فَأَلْهَمَهَا فُجُورَهَا وَتَقْوَاهَا ، قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَكَّاهَا ، وَقَدْ خَابَ مَنْ دَسَّاهَا
Yang bermaksud: "Dan
jiwa serta penyempurnaannya (ciptaannya), maka Allah mengilhamkan
kepada jiwa itu (jalan) kefasikan dan ketakwaannya, sesungguhnya
beruntunglah orang yang mensucikan jiwa itu, dan sesungguhnya rugilah
orang yang mengotorinya". [Asy-Syams : 7-10]
2-Memperbanyakkan zikrullah.
Firman Allah SWT:
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اذْكُرُوا اللَّهَ ذِكْرًا كَثِيرًا
Yang bermaksud : "Hai orang-orang yang beriman, berzdikirlah (dengan menyebut nama) Allah, zikir yang sebanyak-banyaknya". [Al-Ahzab: 41]
Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud: "Sentiasakanlah lidahmu dalam keadaan basah mengingati Allah SWT".
3-Zuhud di dunia, tidak terikat dengan dunia dan gemarkan akhirat.
Firman Allah SWT:
وَمَا الْحَيَاةُ الدُّنْيَا إِلا لَعِبٌ وَلَهْوٌ وَلَلدَّارُ الآخِرَةُ خَيْرٌ لِلَّذِينَ يَتَّقُونَ أَفَلا تَعْقِلُونَ
Yang bermaksud : "Dan
tiadalah kehidupan dunia ini, selain dari main-main dan senda gurau
belaka. Dan sesungguhnya kampung akhirat itu lebih baik bagi orang-orang
yang bertaqwa. Maka tidakkah kamu memahaminya?". (Al-Anaam : 32)
Adapun
syeikh yang memperdengarkan kepada murid-muridnya akan zikir-zikir dan
yang membantu usaha menyucikan jiwa dari sebarang kekotoran serta
menyembuhkan hati mereka daripada penyakit-penyakit maka dia adalah
penyelia (qayyim) atau seorang guru (ustaz) yang menunjukkan cara yang
tertentu yang paling sesuai dengan penyakit yang ada atau keadaan murid
itu sendiri.
Petunjuk
Nabi SAW juga menasihatkan setiap manusia dengan perkara yang
mendekatkan diri kepada Allah SWT berdasarkan kepada keadaan setiap jiwa
yang berbeza. Pernah seorang lelaki datang menemui Rasulullah SAW, lalu
dia berkata : Wahai Rasulullah ! Beritahu kepadaku tentang sesuatu yang
menjauhkan diriku daripada kemurkaan Allah SWT. Maka sabda Rasulullah
SAW : Jangan kamu marah !. Dalam kes yang lain, Rasulullah SAW didatangi
seorang lelaki yang berkata kepada Rasulullah SAW : Beritahu kepadaku
tentang sesuatu yang aku boleh berpegang dengannya ! Jawab Rasulullah
SAW : Sentiasakanlah lidahmu dalam keadaan basah mengingati Allah SWT.
Di
kalangan para sahabat terdapat golongan yang membanyakkan qiamullail,
antara mereka juga yang memperbanyakkan bacaan Al-Quran, ada yang banyak
terlibat dengan jihad, ada yang banyak berzikir dan ada yang
membanyakkan bersedekah.
Perkara
ini tidak membawa erti meninggalkan terus keduniaan. Tetapi di sana
terdapat suatu ibadat tertentu yang memperbanyakkannya oleh orang yang
melalui jalan menuju Allah SWT. Secara asasnya berbilang-bilangnya
pintu-pintu syurga. Tetapi pada akhirnya walaupun ada kepelbagaian pintu
masuk tetapi syurga tetap satu.
Sabda
Nabi SAW yang bermaksud : "Setiap golongan yang melakukan amalan (baik
dan soleh-ketaatan) ada satu pintu daripada pintu-pintu syurga yang
memanggilnya oleh amalan, dan bagi puasa itu ada satu pintu yang
memanggil golongan yang berpuasa, digelarkannya ar-rayyan".
Demikian
juga tarekat-tarekat, ia mempunyai berbilang-bilang jenis berdasarkan
syeikh masing-masing dan murid masing-masing. Antara mereka ada yang
mengutamakan puasa, ada yang mengutamakan al-Quran lebih banyak dan
tidak mengabaikan puasa dan demikianlah seterusnya.
Apa
yang dijelaskan di atas adalah tasauf yang sebenarnya, tarekat yang
sahih dan syeikh-syeikh yang komitmen dengan Al-Quran dan As-Sunnah.
Kita juga telah mengetahui kenapakah berbilang-bilangnya jenis tarekat,
iaitu kerana kepelbagaian cara pentarbiyahan dan rawatan serta perbezaan
cara untuk mencapai maksud yang dicita-citakan. Akan tetapi
keseluruhannya satu sahaja pada maksud dan tujuan iaitulah keredhaan
Allah SWT sebagai tujuan utama.
Kami
juga ingin mengingatkan bahawa apa yang dinyatakan di atas tidak
dilaksanakan oleh sebilangan besar golongan yang mendakwa sebagai ahli
tasauf iaitu golongan yang merosakkan bentuknya. Mereka di kalangan
orang yang tidak mempunyai agama dan kebaikan. Mereka yang melakukan
tarian pada hari-hari perayaan dan melakukan amalan keghairahan yang
khurafat. Ini semua bukan daripada tasauf dan bukan dari jenis tarekat
sufiah. Sesungguhnya tasauf yang kami nyatakan tentangnya tiada hubungan
langsung dengan pandangan kebanyakan manusia berhubung fenomena negatif
yang memburukkan. Tidak harus juga bagi kita untuk mengenali tasauf dan
menghukumkan ke atasnya dari kalangan sebahagian pendakwa-pendakwa
tasauf yang jahil (yang mendakwa tarekat sebagai ajaran yang salah).
Sepatutnya kita bertanyakan ulama' yang memilih tasauf sehingga kita
memahami punca sanjungan mereka terhadap tasauf.
Untuk
akhirnya, kami mengambil kesempatan ini untuk membantah pendapat
golongan yang menyatakan : "Kenapakah tidak dipelajari adab-adab
sulukiyah dan penyucian jiwa dari Al-Quran dan As-Sunnah secara
langsung?".
Pendapat
ini pada zahirnya terkandung rahmat. Tetapi pada hakikatnya terkandung
azab. Ini kerana kita tidak mempelajari rukun sembahyang, sunat-sunat
sembahyang dan perkara-perkara makruh dalam sembahyang dengan
semata-mata melalui bacaan Al-Quran dan As-Sunnah. Tetapi kita
mempelajarinya melalui suatu ilmu yang dikenali sebagai ilmu feqah.
Fuqaha'
telah menyusunnya dan mengistinbatkan semua hukum-hakam tersebut
daripada Al-Quran dan As-Sunnah. Bagaimana pula lahirnya kepada kita
mereka yang mendakwa bahawa kami mempelajari fiqh dan hukum agama
daripada kitab dan sunnah secara langsung? Kami tidak pernah mendapati
seorang ilmuan/ulama' yang mempelajari fiqh daripada kitab dan sunnah
secara terus.
Demikian
juga, di sana terdapat perkara yang tidak disebut oleh Al-Quran dan
As-Sunnah. Tetapi tidak dapat tidak daripada mempelajarinya dengan guru
secara musyafahah (secara berdepan atau mengadap guru).
Tidak
boleh sekadar melalui kitab, sebagai contohnya ilmu tajwid. Bahkan
mestilah beriltizam dengan mustalah-mustalah yang khusus dengannya. Maka
ulama' menyatakan sebagai suatu contoh : "Mad Lazim enam harakat" !
Siapakah yang menjadikannya sebagai mad lazim? Apa dalilnya dan siapakah
yang mewajibkannya ke atas ummat Islam? Tentunya mereka adalah ulama'
dalam bidang tersebut.
Begitu
juga dengan ilmu tasauf. Ilmu yang diasaskan oleh ulama'-ulama' tasauf
sebermula zaman Junaid rahimahullah dari kurun yang keempat sehingga
hari ini. Ketika rosaknya zaman tersebut dan rosaknya akhlak, rosaklah
juga sebahagian tarekat-tarekat kesufian. Mereka mula bergantung dengan
fenomena-fenomena yang bercanggah dengan agama Allah SWT. Lantas manusia
menganggap ianya merupakan tasauf. Sedangkan Allah SWT akan
mempertahankan tasauf, ahlinya dan melindungi mereka dengan
kekuasaannya.
Firman Allah SWT:
إِنَّ اللَّهَ يُدَافِعُ عَنِ الَّذِينَ آمَنُوا إِنَّ اللَّهَ لا يُحِبُّ كُلَّ خَوَّانٍ كَفُورٍ
Yang bermaksud: "Sesungguhnya
Allah membela orang-orang yang telah beriman. Sesungguhnya Allah tidak
menyukai tiap-tiap orang yang berkhianat lagi mengingkari nikmat". [Al-Hajj: 38]
Mudah-mudahan
apa yang dinyatakan itu dapat memberikan pendedahan kepada erti tasauf,
tarekat, syeikh, sebab berbilang-bilangnya tarekat, kenapa kita
mempelajari suluk, penyucian hati dari ilmu yang dikenali sebagai tasauf
ini, kenapa kita ambil dari syeikh dan tidak terus kembali kepada
Al-Quran dan As-Sunnah.
Kita memohon kepada Allah untuk memperlihatkan secara jelas terhadap urusan-urusan agama kita.
(Tamat terjemahan teks asal berbahasa Arab)
Demikianlah
terjemahan bebas daripada teks asal jawapan Sahibul Samahah Prof. Dr.
Ali Jumuah, Mufti Kerajaan Negara Mesir yang dinaqalkan daripada
Al-Bayan Lima Yashqholu Al-Azhan, cet. Al-Muqattam, Kaherah, hlm.
328-331.